Kulturpriset i Jakobstad

Sedan 1990 har kulturbyrån i Jakobstad haft den goda smaken att årligen (1998 undantaget) dela ut ett kulturpris i syfte att "lyfta fram det viktiga och mångsidiga arbete som görs inom kulturens olika sektorer i Jakobstad och peka på kulturens betydelse för staden och dess invånare. Priset kan tilldelas en person, förening, grupp, sammanslutning eller evenemang / projekt." Detta pris delas ut i samband med firandet av Runebergsdagen den 5 februari varje år.

Som vanligt tycker Jeppis Musa att det lokala musiklivet är på tok för underrepresenterat i dylika sammanhang. Jag tänker inte orda desto mer om enskilda val av pristagare men kan konstatera att endast 6 av 23 pris har delats ut till någon eller något som direkt eller indirekt kan kopplas till musiklivet i staden. Inte kan man påstå att någon särskild kategori är direkt överrepresenterad heller, men i förhållande till det faktiska utbudet har Kulturbyrån i år alla möjligheter att, ur den lokala musikens synvinkel, rätta till statistiken något.

Det är här det knepiga börjar. Med tanke på vilken febril verksamhet det varit på musikfronten i år, borde hela stadens musikliv tilldelas pris. För att ta några exempel: Jakobstads Musikförening ordnade bl a traditionsenligt sin festival FreeFall på FBK området i Gamla Hamn. Mangoo (även om basstationen ligger i Åbo) gav på det amerikanska skivbolaget Small Stone Records ut sitt andra album Neverland, som definitivt redan nu hör till klassikerna i Jakobstads musikhistoria. Opus Symbiosis gav ut ännu en odelat kritikerrosad skiva vars försäljningssiffror pekar stadigt uppåt. Även internationellt. Skivbolaget Univocal Music gör med mycket begränsade resurser ett ovärderligt jobb för att producera och distribuera utgivningar samt arrangera spelningar i nejden. Outtröttliga Frippe Wenelius gav under monikern krazyFlipy-the happy warrior slave ut sin första soloskiva efter otaliga utgivningar med bl a Dreadline och Journeymen. The Iniquity Descent håvade in ett skivkontrakt med inom genren internationellt välrenommerade Massacre Records och gav ut sin, överlag hyllade, första fullängdare The Human Apheresis. Mathias Lillmåns, vokalist i bl a nämnda Iniquity Descent, Magenta Harvest, Decomposter, Chthonian och Finntroll sätter kontinuerligt Jakobstad på den musikaliska världskartan.

Hade ansvaret för att dela ut årets kulturpris i Jakobstad fallit på Jeppis Musa, skulle pristagaren utan tvivel varit Jazzoo, föreningen för Jazzmusik. Det är decennier sedan jakobstadsborna, innan Jazzoos torsdagsjazz, hade möjlighet att varje vecka få ta del av levande musik arrangerat av en musikförening. Den årligen återkommande festivalen Jeppis Jazz Festival, är dessutom en välkommen fackla i höstmörkret. Ett kulturpris till en förening som denna, kunde kanske inspirera till en utveckling i den riktning man så väl påbörjat. Tack vare det nya Campus Allegro och Schaumansalen, finns dessutom alla möjligheter till att göra festivalen till en nationell angelägenhet.


Kristian Brunell